diumenge, 15 d’abril del 2012

4. La família



A. Lectura                                                                                            
           
-          Estàs casada Alexandra ?
-          Sí.
-          Teniu fills ?
-          Sí, un noi i dues noies.
-          Són aquí  amb vosaltres ?
-          No, ells estan amb els avis.
-          Vindran aviat ?
-          Crec que sí perquè ja tenim els papers.
-          Ah, sí ? Doncs et felicito.


Paraules noves:
casada = casatorita
noi = baiat
aviat = aproape
sí =  da
noies = fete
papers = documente
aquí = aici
avis = bunici
doncs = deci
fills = copii
vindran = vor veni
felicitar = a felicita




 B. Preguntes


  1. Està casada l’Alexandra ? (Este casatorita Alexandra ?)
  2. Té fills ? (Are copii ?)
  3. On viuen ? (Unde locuiesc ?)
  4. Quan vindran ? (Când o sa vina ?)



                          
C. Els pronoms possessius

El meu (al meu)
Els meus (ai mei)
La meva (a mea)
Les meves (ale mele)

El teu (al tau)
Els teus (ai tai)
La teva (a ta)
Les teves (ale tale)

El seu (al sau)
Els seus (ai sai)
La seva (a sa)
Les seves (ale sale)

El seu (d’ell) (al lui)
Els seus (ai lui)
La seva (a lui)
Els seus (ale lui)

El seu(d’ella) (al ei)
Els seus (ai ei)
La sevs (a ei)
Les seves (ale ei)

El nostre (al nostru)
Els nostres (ai nostri)
La nostra (a noastra)
Les nostres ale noastre

El vostre (al vostru)
Els vostrtes (ai vostri)
La vostra (a voastra)
Les vostres ale voastre

El seu (al dv)
Els seus (ai dv)
La seva (a dv)
Les seves (ale dv)

 
D. Femení

a  a les paraules acabades en vocal àtona o en consonant.
                                   nét                            néta                                               
                                          (nepot)                            (nepoata)
na  a les paraules acabades en vocal tònica:
                                   germà                       germana
                                          (frate)                             (sora)



E. Verb: felicitar        Verb: venir (futur)
Jo felicito
Jo vindré
Tu felicites
Tu vindràs
Ell felicita
Ell vindrà
Nosaltres felicitem
Nosaltres vindrem
Vosaltres feliciteu
Vosaltres vindreu
Ells feliciten
Ells vindran


F. Vocabulari

aquí  -  aici
El meu fill està          
avi  -  bunic
Aquest home és el vostre ............
àvia  -  bunica
La meva                viu a Romania
casada  -  casatorita
La teva cosina no està ................
cosí  -  nepot
El vostre                 viu a Belianes
cosina  -  nepoata
La seva .................. viu a Arbeca
esposa  - sotia
La meva ................... es diu Ascensió
fill  -  fiu
El meu ............ és alegre
filla  -  fiica
La seva .............. es diu Laura
filles  -  fiice
Les meves ............. són l’Elena i la Cristina
fills  -  fii
Els seus ................ són grans
germà  -  frate
Aquest noi és el nostre ...............
germana  -  sora
La meva ...................... es diu Maria
germanes  -  sore
Les seves .......................... viuen aquí.
noi  -  baiat
El teu ................ va a l’escola
noia  -  fata
La nostra ................... llegeix català
noies  -  fete
Aquestes .................... ballen
mare  -  mama
La teva ........................ treballa
nebot  -  nepot
El meu ....................... és arquitecte
oncle  -  unchiu
El nostre  ..................... era empresari
pare  -  tata
El teu  ..................... treballa al camp
neboda  -  nepoata
La seva .......................... canta molt bé
tieta  -  matusa
La ........................... és cambrera

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada