diumenge, 15 d’abril del 2012

5. Amics


      
A. Lectura
                                                                          

-Sento el que ha passat amb Beni.
-Francament, no sé què faré sense ell.
-Ha estat un meravellós amic per a tu, no és així ?
-Sí, ho ha estat.
-Quants anys tenia ?
-No era molt gran, només dotze anys.
-És una bona edat per a un gos, no ?
-Sí, crec que sí.


Paraules noves : un gos = un câine
sento = îmi pare rau
no és així ? = nu-i asa ?
molt gran = foarte batrân
sense ell = fara el
ho ha estat = a fost
una bona edat = o vârsta buna
ha estat = a fost
quants anys ? = câti ani ?
crec que sí = cred ca da


B. Preguntes

1.      Qui és el Beni ? (Cine e Beni ?)
2.      Quants anys tenia ? (Câti ani avea ?)
3.      Era un bon amic ? (A fost un prieten bun ?)



C. La formació del plural


-s
clau (cheie)
claus chei)
-ns
petó (pupat)
petons  (pupaturi)
-os
pis (apartament)
pisos (apartamente)
-es
noia (fata)
noies (fete)

      

          D. Verbs



      Present: sentir         Futur: fer                   Pret. Indefinit: estar       Imperfet: tenir

Jo sento
Jo faré
Jo he estat
Jo tenia
tu sents
tu faràs
tu has estat
tu tenies
ell sent
ell farà
ell ha estat
ell tenia
nosaltres sentim
nosaltres farem
nosaltres hem estat
nosaltres teníem
vosaltres sentiu
vosaltres fareu
vosaltres heu estat
vosaltres teníeu
ells senten
ells faran
ells han estat
ells tenien




E. Vocabulari
     
       Paraules                                    Frases
la
Visc a Belianes
abans
înainte
Abans vivia a Barcelona
abril
april
Abril és un mes de primavera
actriu
actrita
L’actriu és molt bona
agost
august
Agost és un mes d’estiu
agradar
a placea
M’agrada el teatre
ahir
ieri
Ahir era divendres
alegre
bucuros
L’avi és alegre
allà
încolo
El gos és allà
anar
a merge
Anem a Romania
aniversari
aniversare
Demà és el meu aniversari
any 
an
Ell tenia dotze anys
aquell
acel
Aquell és el Raul
aquella
aceea
Aquella és la Nela
aquelles
acele
Aquelles són l’Alexandra i la Laura
aquells
acei
Aquells són el Radu i el Sebastian
aquest 
acest
Aquest és el Teodor
aquesta
aceasta
Aquesta és l’Adriona
aquestes
aceste
Aquestes són la Mia i la Laura
aquests
acesti
Aquests són el Vasile i el George
aquí
aici
Ells són aquí
arquitecte
architect
Ella treballa per a un arquitecte
artista
artist
L’artista dansa bé
avi
bunic
El meu avi té setanta anys
àvia
bunica
La meva àvia té un gos
àvies
bunici
Les àvies de Belianes són simpàtiques
avis
bunici
Els avis juguen a cartes

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada